2017. November 12.
Dobos Csanád
Dürer: Jézus a doktorok között [1]
napút elemzés
 „Nincs más szándékom, mint azt a csekély értelmet, amit Istentől kaptam, és amit szorgos igyekezettel megszereztem, híven továbbadni azoknak, akik vágynak erre a tudásra, és nem tudnak semmi jobbhoz hozzájutni” – Ajtósi Dürer
„Nincs más szándékom, mint azt a csekély értelmet, amit Istentől kaptam, és amit szorgos igyekezettel megszereztem, híven továbbadni azoknak, akik vágynak erre a tudásra, és nem tudnak semmi jobbhoz hozzájutni” – Ajtósi Dürer
Jézus a doktorok között festményének mi lehet, ez a nem is olyan “csekély értelme”? Talán a középpontjában található svasztika, mely a XX. századi események kapcsán a legellenszenvesebb szimbólummá vált a zsidóság számára? Az a svasztika, melyet csak a náci propaganda gépezet tett oly félelmetessé, mely valójában a szerencse, a halhatatlanság egyik legősibb, szinte minden ősi kultúrában megtalálható jelképe volt. Ahogy minden, mások leigázására, kihasználására irányuló népcsoport hajlamos a saját célja érdekében kisajátítani és átprogramozni a szimbólumokat, úgy ennek vált áldozatává a napkerék is – de még nem Dürer idejében.

Hét eltérő karakter egy festményen, ahol a sugárzó glóriás Nap Jézus pillanatok alatt beazonosítható. De vajon a többi 6 karakter is megfeleltethető az egyes, klasszikus asztrológiában elfogadott bolygó tulajdonságnak? Ha igen, akkor ki lehet a Hold, a Vénusz, Merkúr, Mars, Jupiter vagy éppen a Szaturnusz? Bár azonnal adja magát ez a megfeleltetési lehetőség néhány karakternél, mégis a teljes beazonosítás már nem is olyan egyértelmű. A legszembetűnőbb kettősség a Nap Jézus gyermek karakterében ismerhető fel. Jézus annyira gyermek, mint amennyire nő is. Valóban, ő az egyetelen nő a festményen! Ahogy egy ismerősöm fel is vetette, inkább lehetett volna e festménynek a „Zsuzsanna és a vének” címet adni, éppen Jézusnak a női karaktere miatt. De a cím adott, és ezt kell alapul vennünk az elemzésnél.

Tehát Jézus központi alakjában egyből kettős bolygó tulajdonság érvényesül. Nap és Vénusz kettősség, ahogy az ortodox Jézus ábrázolások kéztartásában is, ahol a gyűrűs NAPujj érinti meg a VÉNUSZi hüvelyujjat minden alkalommal.
 "Én vagyok az út az igazság és az élet, senki sem mehet az Atyához csakis énáltalam!" János 14,6
"Én vagyok az út az igazság és az élet, senki sem mehet az Atyához csakis énáltalam!" János 14,6 
“Új parancsot adok nektek: Szeressétek egymást! Amint én szerettelek benneteket, úgy szeressétek ti is egymást. Arról tudják majd meg rólatok, hogy a tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok egymás iránt.” - János 13,34-35
Mi is zajlik a festményen? Elsősorban a kezek játéka ráadásul a festmény középpontjában. Jézus a két kezével egy S formát ír le. De miért éppen azt az S betűt formázza meg, mely a szkíta hagyományban annyira fontos? Bár itt e festményen nem a gyűrűs ujj érinti meg Jézus hüvelyk ujját, hanem a JUPITERi mutatóujj, mégis ugyanaz a logika hatja át ezt is, mint a hagyományos, ortodox ábrázolásokét.

Mit csinál a Jézus mellett fehéren világító groteszk alak, aki Leonardo karikatúrájáról lehet ismerős számunkra? Egyrészt belekapaszkodik Jézus karjába, visszafogja annak szabad mozgását, másrészt letükrözi Jézus mozdulatát. Mindezt úgy, ahogy a fehéren ragyogó telihold is teszi éjszakánként a Nap fényével. Le próbálja utánozni Jézus mozdulatait, de mégsem ugyanúgy. Míg Jézus a jupiteri mutató ujjával a másik keze vénuszi hüvelykujját érinti meg, addig a Hold karakter a szaturnuszi középső ujját teszi a Jézus karját lefogó kezének mutató ujjához. Mekkora nagy a különbség, a hüvelyk ujj helyett a középső ujj aktív, azaz a vénuszi szeretet helyett a szaturnuszi rideg törvények működtetése a lényeg! Bár e mozdulat mégsem teljesen azonos, mégis a kettejük együttes mozdulata a svasztika formáját rajzolja ki a kép mértani középpontjában.


De miért? Mi a szerepe ennek a bonyolúlt, kettős kézmozdulatnak és az általuk kirajzolt svasztikának, hogy Dürer ráadásul még e köré rendezte a teljes festményét is? Amíg ezt nem értelmezzük, addig semmit sem érthetünk meg a festmény üzenetéből. Ennek a kérdésnek a megválaszolása révén mondhatjuk, hogy értem Dürer üzenetét, megértettem azt a csekély értelmet, amit (Dürer is az) Istentől kapott, és amit szorgos igyekezettel megszerzett, és híven (próbált) tovább adni azoknak, akik vágynak erre a tudásra, és nem tudnak semmi jobbhoz hozzájutni. És ez valójában nem csekély értelem, hanem az emberi létezésnek a tökéletes megválaszolása a művészet eszközével!

 De lássuk végre, hogy miről is van szó! Ugyanarról az üzenetről van szó, mely többek között a legelsőnek tartott Jézus ábrázoláson is megfigyelhető. Az egyiptomi Sínai-félsziget Szent Katalin kolostor Jézus ikonján a tengelytükrözést követően két eltérő arc, két eltérő karakter jelenik meg számunkra. Hasonló módon, ahogy Csontváry Öreg halász festményén, vagy éppen a Szent Korona Pantokrátor ikonján.
De lássuk végre, hogy miről is van szó! Ugyanarról az üzenetről van szó, mely többek között a legelsőnek tartott Jézus ábrázoláson is megfigyelhető. Az egyiptomi Sínai-félsziget Szent Katalin kolostor Jézus ikonján a tengelytükrözést követően két eltérő arc, két eltérő karakter jelenik meg számunkra. Hasonló módon, ahogy Csontváry Öreg halász festményén, vagy éppen a Szent Korona Pantokrátor ikonján. 

Mindegyik ábrázoláson mintha a jobb oldal ártatlanabb, tisztább lenne, míg a bal oldal a sötétebb, az ördögibb, azaz a negatív. Ennek megfelelően a bal oldali ábrákon rendszeresen az ördögre utaló formák jelennek meg, akár a sínai ikon gégéjén, vagy az Öreg halász bal oldalának tengelytükrözésekor. És ugyanez érvényes Dürer festményén a svasztika kéztartás bal felére is. (A kép bal fele, a néző jobb felének felel meg.) És ez már meg is magyarázza, hogy miért is kellett ilyen torz formát választani Dürernek a Hold karakter megszemélyesítéséhez. Mert a Hold karakternek e logika értelmében a torz, a balgább tulajdonságot is magában kellett hordoznia jól látható módon. Az általunk szabadon megválasztható szeretet pozitív és negatív választási lehetősége jelenik meg a Nap és a Hold páros svasztika kézjátékában. A mi szabad döntésünktől függ, hogy a jézusi, a mások érdekében működő szeretetet választjuk, vagy pedig a kizárólagosan a saját érdekünknek megfelelőt, az önmagunk kizárólagos szeretetén alapuló szeretetet. Mindkettő járható út a lélek előrelépése érdekében, de mások a feltételei és a következményei. Ez a szeretet két fajta ösvénye, melynek eltanulása érdekében születünk le az emberi testbe.
És Dürer vélhetően ismerte ezt, ahogy az oroszok zseniális festője Repin [2] és még megannyi festő géniusz. Sőt, ezt a logikát nem csak a festmények, műalkotások logikájában [3] tapasztalhatjuk meg, hanem a Biblia sorai között is [4].
Ki a Hold a festményen? Ő a vezérszónok, a látszat bajnoka. A színlelés, a hamis érvelés mestere. Míg Jézus a szeretet JOBB, addig ő a BAL-gább ősvényének mintaképe. Akár Hórusz szemei az egyiptomi mitológiában, úgy vannak összekapcsolva. Ők a szeretet két fajta ősvénye, mely közül az emberi létünk folyamán választanunk kell. Úgy is mondhatnánk: Jézus vagy Mózes. Jézus a Nap, az igazság és az élet, a Hold pedig ennek az ellentéte. Ő a víz, a hideg és a képmutatás. Hold, a karakteréhez illően megpróbálja lehűteni Jézus Nap karakterét, visszafogni az igazság kiáramlását, még fizikailag is. És ekkor valamit észrevesz a távolban, ami megzavarja. Valami olyat lát (a képírás szerinti jövőben), ami kizökkenti a monológjából. Mit láthatott, hogy megmerevedik ettől, és a szó is megfagy benne. Szinte „leesik is álla”. De mitől? Talán, hogy az ő által fontosnak tartott, a szeretet negatív ősvénye végül zsákutcába jut és valójában a jézusi pozitív útra kell majd áttérniük a lélekfejlődés későbbi szakaszában? [5]
Nap-Hold, Jobb-balgább, Hórusz-Jézus mit keresnek így együtt ezek a fogalmak a svasztikát mutató páros kapcsolatában? Azt, amit a kora kereszténység szimbolikájában is, amire utaltunk már: „A kora kereszténységhez az egyiptomi kereszténység hogyan viszonyult? Példaadó, csodálatos módon. Ez a viszony az V. század táján teljes egészében megváltozott. Az első évszázadokban Jézus Krisztust azonosították a sólyom fiúval.[6] De ezt az Egység Törvénye jobban megfogalmazza:
„Emlékezzünk rá, hogy mind egyek vagyunk. Ez a nagy tanítás/tanulás. Ebben az egységben szeretet rejlik. Ez a nagy tanítás/tanulás. Ebben az egységben fény rejlik. Ez az alapvető tanítása az anyagi világok valamennyi létsíkjának. Egység, szeretet, fény és öröm: ez a szellem evolúciójának szívközepe.” (52.11)
És nemcsak a szellem evolúciójának, hanem e festménynek is a szívközepe! Kettejük svasztika kéztartása pont ezt az alapvető tanítást, az egységben rejlő fényt fejezi ki.

A jobb felső sarokban, a nyitott könyvét csukott szemmel bámuló férfi szintén több bolygó tulajdonságot testesíthet meg. Bár a sapkájának gyűrűs karimája a Szaturnuszra utalhat, mégis inkább ugyanezen sapkának az oldalán terpeszkedő RÁKollóra érdemes felfigyelnünk. A nyitott könyvének jól látható iniciáliéja a héber „hé” betűre hasonlit leginkább. Ez a a chámá (חמה) Nap, a zrichá (זריחה) napfelkelte és ski’á (שקיעה) a napnyugta szóra is utalhat, ahogy a napfogyatkozás likuj háchámá (ליקוי החמה) kifejezésére is, ahol likuj fogyatkozást, hiányosságot jelent. Viszont, hasonlóan az Esthajnal csillagként is ismert Vénusz bolygó héber neve – Noga (נוגה) is ezzel a betűvel kezdődik. [7]
Nap és Vénusz. Akkor a könyvben szereplő betű a könyv hordozójára, vagy inkább az előtte lévő Jézusra vonatkozik-e? Hisz minden “meg vagyon írva”. De biztosan csak Jézusra, és biztosan csak a csukott szeműhöz tartozik-e könyv? Biztosan csak ahhoz, akinek a szeme csukva van, azaz ahhoz, aki nem is olvassa a könyvet? De ha nem hozzá tartozik, akkor kihez? Jézushoz, akire a piros betűk is vonatkozhatnak, vagy inkább a könyvet tartó két oldalán álló férfiakhoz? De ennek megválaszolását hagyjuk kicsit későbbre.
 Nézzük tovább a karaktereket, de immár a fejfedők alapján, hisz a sapkáknak vélhetően fontos szerep jut a többi karakternél is. A fejével a könyvet részben kitakaró alak miért visel szöveget a sapkáján? Ez biztosan nem a fejfedő mosási útmutatója, e feliratnak sokkal inkább szakrális szerepe van, főleg ha a korona csakra felett is található. Nem elég, hogy le kell fedni az isteni teremtővel a közvetlen kapcsolat lehetőségét, de ehhez a héber tradició szerint még az írott, kész mintát is el kell fogadni. Ami meg vagyon írva, az számít! 
 Dürer kortársa, Hieronymus Bosch Kőoperáció festményén az „operáción” átesett, a sprititualitástól megfosztott nő frissen megnyitott koronacsakrája egy hatalmas piros könyvvel van lefedve [8], hogy még véletlenül se próbálja megtalálni a közvetlen utat az Istenhez. Csak azt szabad elfogadnia, ami meg vagyon írva – egy „kiválasztott” népcsoport által …
  “Akkor mit is metsz ki a sarlatán, tölcsér fejfedőjű alak? A Bölcsességet, vagy éppen a Balgaságot? Ennek eldöntéséhez érdemes könyöklő asszony tekintetét és a fején lévő könyv szerepét is megvizsgálni. Az asszony szinte közömbösen tekint a kést tartó kézre, semmi izgalom, semmi kíváncsiság nincs benne. Szinte üres tekintettel mereng a semmibe. De miért nincs élet benne? Talán mert ő már túlesett ezen az „operáción”? Hajlok arra, hogy igen, hiszen az előtte lévő asztalon látható még egy másik, már kivágott „kőhajtás”. De ez honnan származhat? Talán a beavatkozást elszenvedő köpcös férfiból? Nem hiszen. Szerintem az asszonyból metszették ki ezt a darabot, hisz az asszony előtt hever az asztalon! És ha továbbra is fenntartásaink vannak a virággal kapcsolatban, akkor az asztalon heverő kimetszett példányokat érdemes alaposabban megnézni.
“Akkor mit is metsz ki a sarlatán, tölcsér fejfedőjű alak? A Bölcsességet, vagy éppen a Balgaságot? Ennek eldöntéséhez érdemes könyöklő asszony tekintetét és a fején lévő könyv szerepét is megvizsgálni. Az asszony szinte közömbösen tekint a kést tartó kézre, semmi izgalom, semmi kíváncsiság nincs benne. Szinte üres tekintettel mereng a semmibe. De miért nincs élet benne? Talán mert ő már túlesett ezen az „operáción”? Hajlok arra, hogy igen, hiszen az előtte lévő asztalon látható még egy másik, már kivágott „kőhajtás”. De ez honnan származhat? Talán a beavatkozást elszenvedő köpcös férfiból? Nem hiszen. Szerintem az asszonyból metszették ki ezt a darabot, hisz az asszony előtt hever az asztalon! És ha továbbra is fenntartásaink vannak a virággal kapcsolatban, akkor az asztalon heverő kimetszett példányokat érdemes alaposabban megnézni.
 Az asszonyból már kimetszették az önálló szellemi gondolatokat, majd a nyílás helyét könyv nehezékkel lefedték, amivel szimbolikusan le is blokkolták az újabb szellemi hajtás kibontakozását. Elnézve az asszony balga tekintetét, a műtét tényleg eredményes volt.” – A fejre húzott tölcsér – Hieronymus Bosch www.naput.hupont.hu/13
 
Bár Dürernél a hatalmas piros könyv helyett csak egy írott fecni fedi le a korona csakrát, de a lényeg mégis ugyanaz! Fogadd el feltétel nélkül, amit mondanak, vagy írnak számodra! E hűséges tekintetének van még egy sajátossága. A 7 karakter közül egyedül ő néz egy másik személyre. Szinte már kutya hűséggel bámul a Hold karakter szemébe, mint aki utasítást vár tőle. Várja az újabb parancsot, de hiába. A „főnök” csak elnéz mindenki felett a távolba. Mi lehet ott, mit láthat a Hold? Talán a jövőt, és a jövőben valami olyat, amitől még neki is eláll a szava? Hisz a képírás szabályai szerint az van a kép jobb oldalán. 
 
 Ha a fejfedőknek ilyen fontos szerepe van, akkor mit jelent, ha hiányzik a sapka, hisz három személynek egyáltalán nincs fejfedője. Akkor a szakáll hossza, vagy éppen az orr görbülete lehet a kiinduló szempont?
 
A szakáll a BAK keleti holdháza és valóban a leghosszabb szakállú öregúr illik legjobban az életkora alapján is a Szaturnusz karakteréhez. De a szakáll egyéb érdekességet is rejt. Egy emberi test két lábát és karját – de fej nélkül. De a fej is ott van, hisz a feje azonos az öreg kopasz fejével. A csecsemő feje valóban hatalmas a testéhez képest és leginkább kopasz is, ahogy aggastyán kort megérteknél is. Szakáll és csecsemő együtt, ahogy a Bak holdházainál is!
 Míg a Hold karakterű groteszk alak a fenti sarokra néz, addig a hosszú szakállú az alsó sarkon pihenteti a tekintetét. Lehet-e bármiféle kapcsolat a nézésük irányában? Ráadásul a lenti idős ember közel ugyanoda mereng el, ahova Jézus tekintete is irányul. A festmény 7 személye körül 4-en jobbra néznek, de a másik három sem tekint igazán balra. A kép jobb oldalán lévő három férfi közül az egyik becsukja a szemét, másik kinéz ránk a festményről, és a harmadik, a cédula sapkás is inkább belenéz a Hold karakter szemébe, sem mint tovább nézzen a bal oldalra.

 A kopasz bácsi feje felett, a sarokban meghúzodó férfinak miért görbült az orra, és miért van szemüveg nyom az orrnyergén? Esetleg, hogy a szablya forma megjelenhessen benne? Ha jogos a megérzés, akkor ez lenne a MARS karakter? A Mars karakterre utalhat a két szemöldök ívében megjelenő Kos jel is, mely jegyben a Mars otthon van [9] . De amennyire Mars, annyira talán a Hold is jelen lehet, hiszen a görbe kard a HOLD szimbóluma (is), ahogy a Képes Krónika ábrázolásaiban is megfigyelhető. Azonban még egy szimbólum el van rejtve ezen a fejen, a körbe-karikába tekergő hajszálak alakzatában. Láthatóan ennek is önálló jelentése van, de mi lehet az? Öt karika tincs, ha csak a középpontját vesszük figyelembe, akkor hirtelen értelmet nyerhet ezek jelentése is. Egy majdnem szabályos ötágú csillagot rajzolnak ki, ami viszont a Vénusz bolygó mozgásához kapcsolódik, hiszen a Vénusz csillag ír le egy majdnem szabályos pentagrammát (ötágú csillagot) nyolc évente az égen.
 (Vénusz bolygó pentagramm mozgásának oka az 583,92 napos szinodikus periódusában rejlik. E periódus ötszöröse szinte pontosan 8 földi évnek felel meg: 583,92 x 5 = 364,95 x 8.)
 Tekintete neki is jobbra irányul, de hova? Meglepő módon mintha nem is egy pontba nézne a két szemgolyója. Jobbra néz, de mit láthat onnan? Szinte semmit, legfeljebb a Hold karakter fehéren világító fejfedőjét. De miért? Talán azért, mert ahogy a cédulás, úgy ő is utasítást vár tőle.

Már csak egy karakter maradt, akiről még nem volt szó, ez pedig a Jézus másik oldalán megjelenő személy. Mit lehet elmondani róla? A Hold karakterhez hasonlóan neki sincs arcszőrzete. A csukott szemű férfi kezében lévő könyv az ő arcát takarja el részben, azaz a képírás szabályai szerint hozzá is tartozik a nyitott könyv, és így annak a piros betűje is. Mégis, a legfontosabb tulajdonsága, hogy ő az egyetlen szereplő, aki ténylegesen kinéz ránk, a Halak világkorszak embereire a vászonról! És ha kinéz ránk, akkor a Jupiter vagy inkább Vénusz karakternek kell dominálni a tulajdonságaiban, hisz pont e két bolygó van otthon és erőben a Halak jegyben.
Ahogy a svasztika-kéztartásnál is megtaláltuk a e bonyolul kézmozdulat magyarázatát, úgy fontos, hogy az egyes karakterek elhelyezésének logikáját is megfejtsük hasonló módon. Mivel az egyes karakterek bolygó beazonosítása nem hozta meg a kívánt eredményt, érdemes más logikát is felfedezni a személyek elhelyezésében. Ideje a zodiákus jegyekben is gondolkodni, mégha csak hét szereplőről is van szó. Állatövi logika alapján rögtön megállapítható, hogy a festmény a sarkaival egy zodiákus keresztre feszül rá. Alul a hosszú szakállú BAK karakterről már szó volt, ahogy a vele szemben, a szomszédos fenti sarokban álló RÁK olló sapkájú lehúnyt szemű alakról is. A kép másik oldalán, a ferde orrú férfi KOS ívét kirajzoló szemöldökét is megbeszéltük már. Tehát adott a fény minimum BAK, a fény maximum RÁK, valamint a KOS napéjegyenlőségű zodiákus jegy a festmény egyes sarkaiban. De hol van a MÉRLEG jegyre utaló elrejtett bármiféle ábra, forma a lenti sarokban? Ott van az orrunk előtt, annyira nyilvánvaló helyen, hogy szinte már észre sem vesszük. A könyv lapjaiba, könyvjelző gyanánt beillesztve, Dürer jól ismert monogramja részeként. Bár Dürer monogramja a kapu formájával a családja származására és nevére utal, mégis egyben MÉRLEG is!

A hét szereplő közül a sarkon álló négy karakter a fény-sötétség kapcsolatát leíró zodiákus kereszthez igazodik, de mi van a maradék három szereplővel? Jézus NAP karaktere, valamint a mellette álló, fehéren világító HOLD karakter azonnal felismerhető. Ezek beazonosításával indult az elemzés. De mi a helyzet, Jézus másik oldalán megjelenő személlyel kapcsolatban? Mit is állapítottunk meg eddig róla? Hogy a Hold karakterhez hasonlóan neki sincs arcszőrzete, valamint, hogy a csukott szemű férfi kezében lévő könyv esetleg hozzá is tartozhat, hisz pont az ő arcát takarja el. Továbbá hogy-e könyvben szereplő héber „hé” betű iniciálé nemcsak a chámá (חמה) Nap, hanem az Esthajnal csillagként is ismert Vénusz bolygó héber Noga (נוגה) nevére is utalhat. De a leglényegesebb megállapításunk az volt, hogy ő az egyetlen szereplő, aki ténylegesen kinéz a vászonról ránk, a Halak világkorszak embereire! Ha viszont kinéz ránk, akkor a Jupiter vagy inkább Vénusz karakternek kell a meghatározónak lenni benne, hisz pont e két bolygó van otthon és erőben a Halak jegyben. Ha a festmény sarkaiban álló négyességnek ilyen fontos szimbolikai szerep jutott, akkor vélhetően e hármasságnak is megvan a maga egysége. De milyen hármasságnak, a Jupiter-Nap-Hold, a Jupiter-Vénusz-Hold, vagy inkább a a Nap-Hold- Vénusz hármasságnak? Az első két változatnak nem sok értelme van. Ha a Nap-Hold- Vénusz hármasságnak tekintjük Jézust és a két oldalán szereplő két karaktert, akkor minden a helyére kerül. Vélhetően ugyanaz a NAP-HOLD-VÉNUSZ hármasság jelenik meg így a hármasságukban, ami a Toldi trilógia három részének fő szerkezeti egységében is [10].
Tehát az a hármasság ölt testet Dürer festményén újból, mely hármasság az ősidőktől kezdve különös, központi szerepet tölt be az asztrálmitoszi gondolkodásban, mely nemcsak a kereszténység szimbolikájában, és a magyarországi templomok kazettás mennyezetén fedezhető fel, hanem a sumér időktől kezdve az ókori művészetekben is. Miért is fontos ez a hármasság Dürernél is? Talán mert Vénusz nemcsak a szerelem, hanem a Fényhozó – Lux fero – Lucifer planétája is. Azé a Luciferé, aki a szeretet nélküli tudást adja. Azt a tudást, mely így a negatív oldal felé orientál minket. Hajdanán a Toldi trilógia Vénusz-Hold-Nap hármassága egy érdekes megállapításhoz vezetett. Érdemes röviden összefoglalni ennek lényegét, mivel talán hasonló késztette Dürert is e hármasság jelzésére.
Arany János a János Vitéz válaszkölteményének szánta a Toldit. Ennek megfelelően a Toldi fő szerekezeti elvét, ahogy a János Vitézét is, a Vénusz bolygó égi ciklusának számossága határozza meg. Mindkét mű alap szerkesztési elve, a színhelyek, a szereplők, az eltelt idő, vagy a költemény versszakjainak és sorainak száma a Vénusz ciklikus mozgásának számadataihoz igazodnak. Míg a Toldi a Vénusz bolygó ciklikus mozgásához, addig a trilógia másik két tagja a Hold és a Nap égi mozgásának számadataihoz. Nem véletlenül, Arany a Toldi befejezését követően azonnal hozzá látott a Toldi estéje megírásához - ellentétben a hivatalos verzióval, miszerint a siker ösztökélte Aranyt a Toldi folytatásra. Annyira fontos volt Aranynak a Toldi trilógia Nap-Hold-Vénusz hármasságba ágyazása, hogy a halála előtt, a nagyobb formátumú alkotásai közül csak a Toldi szerelmét fejezte be. Mintha valami kényszer hajtotta volna Aranyt – és ez a kényszer a trilógia legvastagabb költeményében szinte már fizikailag is érezhető. De mi lehetett ez a belső kényszer Aranynál? Miért volt annyira fontos Arany számára a Toldi trilógia Vénusz-Hold-Nap hármassága? Miért nem elégedett meg hajdanán csak a Toldi-Vénusszal, ahogy Petőfi a János vitéz-Vénusz költeménnyel? Talán, mert a Vénusz a Nap és a Hold hármasság közé zárva már nem kapcsolható össze a fény-hozó, a Luciferi tulajdonságokkal? Véleményem szerint Arany a trilógiája révén mindenképpen le akarta választani Petőfi barátját a luciferi ráhatásról és pozitív irányba kívánta beemelni személyét és a költészetét is.
Ez szokatlan megállapításnak tűnhet elsőre, de aki járatos a spiritualítás témájában annak ez nem annyira hihetetlen, hisz Arany és Petőfi is spirituálisak voltak! Talán hasonló szemlélet alapján lehetett fontos Dürernek is, hogy a kéz-svasztikával jelzett szimbólum után hitet tegyen immár a Nap-Hold-Vénusz hármasság révén is, hogy a szeretet kettős ősvénye közül melyik utat választja, és mit javasol számunkra is, a Halak világkorszak embereinek.
A személyeken kívül fontos szerep jut egy tárgynak, és annak háromszori megnyilvánulásának is - ez pedig a vaskos könyv(ek) a „doktorok” kezében. Ennek megértéséhez szükséges egy másik, immár Pap Gábor által értelmezett szimbólum felelevenítése:
“A színház, ahol szimbolikusan testet öltenek a dolgok. Ezért a színházban (ebben a szűk térbeli és időbeli keretben, amiben egy színházi előadás zajlik) minden fontos égi (évköri) eseményt a színpadi játékkal kell megjeleníteni, ráadásul mindezt az emberi sorsokban kifejezve.” – Pap Gábor
 Ahogy Pap Gábor megállapítása érvényes az ókori színházra, úgy Dürer ezen vásznára is. Ahogy eddig is láthattuk, itt is testet öltenek a fontos égi események. Sőt, ahogy a színházi szertartásrend és a színház területi alapfelosztása igazodik az égi rendhez, a Nap égi útjához, a fényhatásaihoz – úgy Dürer festményén e könyvek poziciója is. A festmény fontos részét képezi a vélhetően ugyanazon könyv - három állapota is. Három eltérő állapot, mely az égtájak vagy akár a Hold állapotát is megidézhetik. Ahogy az Észak, úgy az újhold sajátossága, hogy nem járja be, nem világitja meg a Nap fénye. E logika alapján vélhetően a negyedik könyv is jelen van, csak épp nem látható számunkra, mert Jézus, a Nap nem világítja meg. Akkor hol lehet a negyedik könyv a festményen? Talán épp a szereplők háta mögött, ahova már Jézus fénnyel teli tekintete nem érhet el. Ez az eszmefuttatás talán erőltetettnek tűnhet, de ne feledjük el, hogy a Nap Jézus karakter tekintete a csukott könyvre irányul. Arra a csukott könyvre, mely ez által Teliholddá, vagy éppen a nyár évszakká minősül át, ahol viszont a fény maximálisan ki tudja fejteni a hatását. A csukott könyvnek még egy fontos jelentése is van, ami a vízöntő-paradoxonnal függ össze. Míg az egyik könyv az első harmadánál van nyitva, úgy a másik az utolsó harmadánál. Azaz a kezdeteknél és a végső részeknél. De ha ez könyv becsukódik, akkor ez a két időszak egybemosódik, ahogy a vízöntő-paradoxon esetében az idő is összemosódik. A tegnap nem biztos, hogy elmúlt és a holnap sem biztos, hogy elöttünk van még... Amikor a sors könyve becsukódik, akkor a múlt és a jövő tényleg fedésbe kerül egymással, ahogy Pap Gábor ábráján is látható. Miért épp a csukott könyvre tapad Jézus tekintete? Mert Jézus e vízöntő-paradox hatásának, az emberiség időszakadékba zuhanásától kívánt minket megmenteni. Jézus ezért született közénk, hogy e időanomália időszakadékán átsegítsen bennünket, a Halak világkorszak emberiségét.
Ahogy Pap Gábor megállapítása érvényes az ókori színházra, úgy Dürer ezen vásznára is. Ahogy eddig is láthattuk, itt is testet öltenek a fontos égi események. Sőt, ahogy a színházi szertartásrend és a színház területi alapfelosztása igazodik az égi rendhez, a Nap égi útjához, a fényhatásaihoz – úgy Dürer festményén e könyvek poziciója is. A festmény fontos részét képezi a vélhetően ugyanazon könyv - három állapota is. Három eltérő állapot, mely az égtájak vagy akár a Hold állapotát is megidézhetik. Ahogy az Észak, úgy az újhold sajátossága, hogy nem járja be, nem világitja meg a Nap fénye. E logika alapján vélhetően a negyedik könyv is jelen van, csak épp nem látható számunkra, mert Jézus, a Nap nem világítja meg. Akkor hol lehet a negyedik könyv a festményen? Talán épp a szereplők háta mögött, ahova már Jézus fénnyel teli tekintete nem érhet el. Ez az eszmefuttatás talán erőltetettnek tűnhet, de ne feledjük el, hogy a Nap Jézus karakter tekintete a csukott könyvre irányul. Arra a csukott könyvre, mely ez által Teliholddá, vagy éppen a nyár évszakká minősül át, ahol viszont a fény maximálisan ki tudja fejteni a hatását. A csukott könyvnek még egy fontos jelentése is van, ami a vízöntő-paradoxonnal függ össze. Míg az egyik könyv az első harmadánál van nyitva, úgy a másik az utolsó harmadánál. Azaz a kezdeteknél és a végső részeknél. De ha ez könyv becsukódik, akkor ez a két időszak egybemosódik, ahogy a vízöntő-paradoxon esetében az idő is összemosódik. A tegnap nem biztos, hogy elmúlt és a holnap sem biztos, hogy elöttünk van még... Amikor a sors könyve becsukódik, akkor a múlt és a jövő tényleg fedésbe kerül egymással, ahogy Pap Gábor ábráján is látható. Miért épp a csukott könyvre tapad Jézus tekintete? Mert Jézus e vízöntő-paradox hatásának, az emberiség időszakadékba zuhanásától kívánt minket megmenteni. Jézus ezért született közénk, hogy e időanomália időszakadékán átsegítsen bennünket, a Halak világkorszak emberiségét.
 A tanulmányt itt le is lehetne zárni, hisz a fontos részeket már tisztáztuk. Azonban maradt még egy elvarratlan szál, ez pedig a KOS szemöldökű férfi homlokán az körkörös hajtincseknek az oka. Egy olyan szimbólum ami ráadásul ismétli is magát a festményen. Ezzel megegyező formát lehet felfedezni a nagyszakállú BAK bácsika kezén is. Ott is ugyanez az ötkarika szimbólum a meghatározó. De mi a szerepe ezeknek a karikáknak? Talán a Vénusz karakter jelzésére szolgálnak? Ha e felvetés helytálló, akkor érthető, hogy a festmény jobb oldalán lévő személyek esetében azért nincs erre szükség, hisz a nyitott könyv héber „hé” betűje egyszerre biztosít Vénusz tulajdonságot a vele „érintkező” férfiaknak is. E logika alapján csak egy valaki nem részesül a Vénusz szimbólumból, az pedig az a Hold (HOLT) karakter, aki a negatív orientáció egyértelmű megszemélyesítője a festményen.
A tanulmányt itt le is lehetne zárni, hisz a fontos részeket már tisztáztuk. Azonban maradt még egy elvarratlan szál, ez pedig a KOS szemöldökű férfi homlokán az körkörös hajtincseknek az oka. Egy olyan szimbólum ami ráadásul ismétli is magát a festményen. Ezzel megegyező formát lehet felfedezni a nagyszakállú BAK bácsika kezén is. Ott is ugyanez az ötkarika szimbólum a meghatározó. De mi a szerepe ezeknek a karikáknak? Talán a Vénusz karakter jelzésére szolgálnak? Ha e felvetés helytálló, akkor érthető, hogy a festmény jobb oldalán lévő személyek esetében azért nincs erre szükség, hisz a nyitott könyv héber „hé” betűje egyszerre biztosít Vénusz tulajdonságot a vele „érintkező” férfiaknak is. E logika alapján csak egy valaki nem részesül a Vénusz szimbólumból, az pedig az a Hold (HOLT) karakter, aki a negatív orientáció egyértelmű megszemélyesítője a festményen.
HOZZÁSZÓLÁSOK:
Valkovszki Éva A Mars karakterre utalhat éppen a két szemöldök ívében megjelenő Kos jel is... (?)
Most újra ránéztem a képre, és "látom", hogy a hosszú szakáll belső - kicsit narancsos árnyalatú - része egy emberi testet mintáz, ahol hiányzik a fej...a többi testrész viszont kivehetően ott van. Vagyis a mellek, a gyomor, a has, a combok, térdek, lábszárak, bokák...viszont a lábfejek kicsit torzulva jelennek meg, nem igazán emberi lábfej...lehet karmos, de akár mancsos is... Hhhmmm...
Pálmai Katalin Jézus alakja a csukott könyv felé irányul. Gyanítom, hogy a könyvet tartó figura Jupiter (mutató ujj), mert a szakállas biztosan Szaturnusz, a jobb felső sarokban szépen levezették páran h ő Mars. Vénusz a bujdosó csillag, és a harmadik nagy jelentőségű égitest a Nap és a Hold után (nincs arcszőrzet). Ha pedig a Merkúr "nem szereti mutatni magát", akkor a fekete kalapos lesütött szemű úriemberről kell legyen szó. Mars mintha egyik szemével a Napot, másikkal a Holdat nézné. :o Jupiter füle is fura, előre áll.
Tamás Hontvári Úgy tűnik mintha ugyanaz a könyv jelenne meg háromszor. A teremtett világ körforgásával (svasztika) párhuzamosan a sors könyve is újra és újra kinyílik és bezárul. A forgás iránya pedig az óramutató járásával ellentétes (precesszió?).
A könyv mögé eső (rejtőző) alak lehet a Vénusz. Most nincs nálam semmilyen szakirodalom, hogy állításomat ellenőrizzem, de tudtommal a halak világkorszakban rejtett erőben a Vénusz van. Pap Gábor mondta nekem egyszer, hogy az Emberi élet szempontjából pontosan ez, a Vénusz jelenléte a kulcsfontosságú, ugyanis ez határozza meg, hogy a halakból egymás rovására érvényesülő kettős lesz, vagy egymásért élő hármas.* Csak a vénuszi szerelem (szél) tud átvinni a halak (halál) zónáján.** Ez az üzenet pedig létfontosságú számunkra, ezért is néz ránk a Vénusz alakja. Ugyanakkor meg kell mondani, hogy ez a férfi nem egy vénuszi szépség. Talán Jézus alakja (és kéztartása) sokkal inkább képviseli a vénuszi erőket. Az arca is merőben hasonlít egy pár reneszánsz-kori Vénusz-ábrázolásra (pl. Boticelli)
 
 *Pap Gábor elmondása szerint ő a Halak hármasságára a Bánk Bán elemzésében döbbent rá, de találkozott már vele Dürernél is.
 ** A harmadik hal azonban sokszor nem "halként", hanem (fehér) hollóként kerül ábrázolásra. A veleméri templomot festő Aquila János fölöstömi freskóin is fehér hollóként jelenik meg a halak, szájában kenyérrel (élet kenyere). A holló pedig nem a halálba visz, hanem azon átvisz, az örök életre. József Atilla ezt úgy mondja: "A hideg űrön holló repül át." (Téli éjszaka) A Hunyadiak hollójával is egy korszak lezárul, de a kulcskérdés itt nem a halál, hanem, hogy mi jutattja majd át a nemzetet az előtte álló nehézségeken.
Jancsó Mária Nem-e inkább görbe kard? Hold tulajdonság. 33.35-nél beszél erről Pap Gábor: https://www.youtube.com/watch?v=DG62z-yuq98&t=483s
KAPCSOLÓDÓ TANULMÁNYOK:
Repin hajóvontató Apostolai http://www.naput.hupont.hu/106
Caravaggio és Wiertz a napúton http://www.naput.hupont.hu/105
Delacroix, amikor a Szabadság hamis eszménye vezeti a népet az emberi tetemeken keresztül. http://www.naput.hupont.hu/104
A JOBB és BAL(gább) oldal jelzése a Szent Korona Pantokrátor ikonján www.naput.hupont.hu/15
A fejre húzott tölcsér – Hieronymus Bosch festményei http://www.naput.hupont.hu/13
A minószi falfestmények http://www.naput.hupont.hu/42
Csontváry: Sétakocsikázás újholdnál Athénban http://www.naput.hupont.hu/45
Mi az igazság? Krisztus Pilátus előtt http://www.naput.hupont.hu/35
---------------------------------------------------------------------------
[1] Festmény nagyban: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Albrecht_D%C3%BCrer_-_Jesus_among_the_Doctors_-_Google_Art_Project.jpg
[2] Repin hajóvontató Apostolai http://www.naput.hupont.hu/106
[3] A JOBB és BAL(gább) oldal jelzése a Szent Korona Pantokrátor ikonján http://www.naput.hupont.hu/15
[4] A JOBB és BALgább oldal a Bibliában és a Tarot-ban www.naput.hupont.hu/103
[5] “A mágnes vagy vonz, vagy taszít. Ragyogj a polarizációd erejében, és engedj másokat is az ellenkező polaritással hasonlóképp tenni, a nagy komikumot látva meg e sarkosulásban és annak bonyodalmaiban a két út hatodik denzitásban történő egyesülése szemszögéből.” (67.27)
 
  …az egyik denzitásból a másikba való továbblépések csakugyan megtörténnek. A pozitív/negatív polaritás olyan dolog, amely – a hatodik szinten – nem lesz egyéb, mint történelem. (47.5)
Egyetlen negatív lény sem érte még el a szuperszellem manifesztációt… a negatív irányultságú tudat/test/lélek komplexumok olyan nehézséggel kerülnek szembe, amit tudomásunk szerint még egyiküknek sem sikerült leküzdenie, mivel az ötödik denzitású előrelépés után bár elérhető a bölcsesség, de egy vele azonos mennyiségű szeretettel kell párosulnia. Ezt a szeretet/fényt nagyon, de nagyon nehéz elérni az egységben, amikor valaki a negatív ösvényt követi, ezért a hatodik denzitás korai szakaszában a negatív orientáció társas komplexumai úgy döntenek, kieresztik a szellemet a palackból és a pozitív hatodik denzitásba lépnek. Következésképp a szuperszellem… pozitív irányultságú. (36.12) – Ré, Egység Törvénye
[6] Szántai Lajos https://www.youtube.com/watch?v=RLQuYER4Fr4 1.13
[7] http://zsido.com/fedezd-fel-a-heber-nyelvet-egre-nezo/
[8] A FEJRE HÚZOTT TÖLCSÉR– Hieronymus Bosch http://www.naput.hupont.hu/13
[9] Pap Gábor művészettörténész összefoglaló táblázata www.naput.hupont.hu/6
[10] Toldi trilógia és a NAP-HOLD-VÉNUSZ hármasság http://www.naput.hupont.hu/56